Alle berichten (3075)

Sorteer op

Japan capituleerde op 15 augustus dior Hans Vervoort

12212948481?profile=RESIZE_710x

Hans Vervoort  · 

 
Japan capituleerde op 15 augustus, maar dat werd in de interneringskampen pas veel later bekend. Hier mijn herinneringen aan dat moment, opgetekend in 'Weg uit Indië '(Conserve, 2012).
(free translation in English of this book downloadable on my website hansvervoort.nl)
Waarin de oorlog ophoudt, maar de vrijheid nog niet komt
En toen, van de ene dag op de andere, was de oorlog afgelopen. Ze hadden erop gehoopt sinds het vliegtuig over het kamp vloog en papiertjes over het kamp had uitgestrooid waarop stond 'Houdt goede moed'. Maar dat was alweer een halfjaar geleden en sindsdien was alles alleen maar erger geworden.
Maar op die dag, vrijdag 24 augustus 1945, werd iedereen die nog lopen kon naar het Lido geroepen. Er was geen appèl, er was ook geen enkele Japanner te zien. In het midden van het veld stond op een kistje de kampleidster, mevrouw Anema. Van haar dikke lijf was niets meer over, ze was net zo mager als iedereen in het kamp. Gelukkig woei het in Indië bijna nooit, want bij een harde wind zouden ze allemaal omvergeblazen worden.
Mevrouw Anema droeg wel dezelfde bloemetjesjurk als toen ze het kamp in gingen, en die jurk hing nu als een veel te groot laken om haar heen. Ze sprak luid en duidelijk.
'Mensen! Ik heb van de kampcommandant bericht gekregen dat de oorlog is afgelopen. De oorlog is voorbij! Nederland is al drie maanden vrij en nu wij ook!'
Het bleef stil, de verrassing was te groot om meteen te juichen.
Toen begon het geluid, gemompel, gepraat, moeders die elkaar om de hals vlogen. Sommigen huilden.
'Wilhelmus vahan Nahassouwe, ben ik van Duitsen Bloed…'
Ze kwam maar net boven het geluid van de anderen uit, maar het werd meteen stiller en iedereen keek naar de zingende vrouw op dat kistje. Een tweede stem voegde zich erbij, en een derde. En in een paar seconden stonden drieduizend vrouwen en kinderen mee te zingen.
Hans kende de melodie nog van vroeger, maar wist de woorden niet meer precies.
'De vaderhand vertrouwe, blijf ik vanzelf zo goed' maakte hij ervan. Maar toen ze doorzongen wist hij het ineens weer: 'Dèhèn prinsen van Oranjen ben ik vrij onverveerd.'
En dan: 'De kohohohohoning van Spanje hèhèb ik altijd geëerd.'
Als zijn moeder naast hem had gestaan had hij haar meteen gevraagd wat dat nou betekende: de koning van Spanje heb ik altijd geëerd.
Hij nam zich voor het haar later eens te vragen. Nu stond ze te juichen met andere moeders, het was feest. De oorlog was voorbij.
Een van de vrouwen had zo'n harde stem dat ze over het lawaai heen kon schreeuwen. Ze riep: 'Wanneer mogen we het kamp uit? Naar onze mannen toe?'
Iedereen hoorde haar vraag en het werd meteen weer stil. Ze keken allemaal naar mevrouw Anema, die nog steeds op haar kistje stond.
'Dat is afwachten,' zei ze, 'de commandant vertelde me dat het buiten het kamp onrustig is. Indonesische rebellen zijn in opstand gekomen en hebben de macht overgenomen. Wij moeten wachten tot het Engelse leger ons kamp heeft bereikt.'
'Wanneer is dat?' vroeg de vrouw met de harde stem.
'Dat zal niet zo lang duren, denk ik,' zei mevrouw Anema. Je kon aan haar zien dat ze geen flauw idee had. 'De commandant heeft me verteld dat hij en zijn mannen opdracht van de Engelsen hebben gekregen om ons te beschermen.'
'Beschermen? Tegen wie?'
'Tegen de Indonesische rebellen,' zei mevrouw Anema. 'Zij willen alle Nederlanders het land uit schoppen. Veel wapens hebben ze niet, maar wel klewangs en bamboe roentjings. Laten we het rustig afwachten. Hier zijn we veilig.'
Het Lido liep leeg, onderweg praatten de moeders met elkaar, de kinderen volgden.
Tante Aal legde haar armen om Sonja en Hans en liep met ze terug naar Barak 4.
'Ik hoop dat de buitenkampers het redden,' zei ze. 'Als de Indonesiërs in opstand komen zijn de Indische families het eerst aan de beurt. Die hebben geen bescherming.'
Veel Indische families waren het kamp in gegaan, maar als je kon bewijzen dat je voor de helft of meer Indonesisch bloed had, dan mocht je buiten het kamp blijven van de Japanners. Buitenkampers werden ze genoemd.
Hans dacht aan Ronnie Eekhout, zijn vriendje van voor de oorlog, die het kamp niet in hoefde. Zou die nu in gevaar zijn omdat hij voor een deel Nederlands was? Maar Ronnie's vader had vrienden bij de Indonesiërs, en zou dus zijn familie wel kunnen redden.
'Wat is een klewang ook weer?' vroeg hij.
'Dat is een kapmes dat veel Indonesiërs hebben. Je kan er van alles mee doen, een kokosnoot openslaan, een kip de kop af hakken.'
Hans rilde, hij wist het weer.
'En een bamboe roentjing?'
'Dat is een bamboestok, waar je met een klewang een schuine punt aan snijdt. Heel scherp. Ze gebruiken het voor de jacht op wilde zwijnen. Dan werpen ze hem als een speer.'
****
Een paar dagen later was de opwinding voorbij.
'Wat een gedoe!' zei Sonja. 'Nu is de oorlog eindelijk afgelopen en nu mogen we er niet uit!'
Hier en daar waren stukken van het gedek afgetrokken, daarachter zat natuurlijk nog prikkeldraad, zodat je er weinig mee opschoot. Maar je kon nu wel naar het landschap kijken.
'Wat prachtig,' zei tante Aal. Ze keek naar de blauwige berg in de verte en naar de sawahs die bijna direct tot aan het kamp liepen. Sawahs kende Hans nog wel van vroeger, rijstvelden waar op ingewikkelde manieren water doorheen geleid werd. Als het veld goed nat was zag je de vrouwen jonge rijstplantjes steken in de natte modder. Nu waren ze daar ook mee bezig.
Als je naar ze keek, hoe ze voorovergebogen met snelle gebaren die plaatjes in de grond staken voelde je gewoon de modder tussen hun tenen. Op hun hoofd droegen ze tegen de zon een rieten punthoed. Vanuit de verte hoorde je ze met elkaar praten. Over hun mannen die liever op het platje lagen te slapen dan hun handen uit de mouwen te steken. Over hun zoons, die alweer zo snel groot werden. Over hun dochters, hoe ze die ooit aan de man moesten brengen.
Omdat sawahs op verschillende tijdstippen werden beplant verschilden ze van kleur, je zag een lappendeken van allerlei tinten groen tegen de berghelling aan liggen.
Uit de verte klonk gesnater. Het kwam dichterbij en ze zagen een rij ganzen aan komen lopen over het dijkje tussen de sawahs. Ze liepen keurig achterelkaar, gevolgd door een jongen van een jaar of tien, de ganzenhoeder.
'Ajo, boeng!' (vooruit, jongen) moedigde Sonja hem aan, maar hij keek niet op of om.
'Apa kabar?' (Hoe gaat het?) riep ze nog een keer. Nu stopte hij, draaide zich naar hen toe en met een nadrukkelijk gebaar haalde hij zijn hand langs zijn keel. Het gebaar was overduidelijk: ik snij je de keel af.
Daarna liep hij weer verder achter zijn ganzen aan, weg van het kamp.
'Ach Jezus,' zei tante Aal uit de grond van haar hart.
'Wat is er mam?' vroeg Sonja.
'Ja, tante. Waarom doet hij dat?' vroeg Hans.
'De Indonesiërs hebben hun eigen republiek gesticht,' zei tante Aal, 'ze willen dat alle Hollanders zo snel mogelijk vertrekken.'
'Hoezo?' vroeg Sonja. 'Zijn we dan niet goed voor ze? Warti en Oddah huilden toen we het kamp in moesten.' Dat waren hun bedienden van voor de oorlog, wist Hans en hij moest zelf even denken aan kokki Mina die toch ook van hem en zijn vader en moeder hield?
'Jawel,' zei tante Aal, 'maar er zijn natuurlijk ook Indonesiërs die vinden dat wij hun land bezet houden en dat we weg moeten. Net zoals de Duitsers nu gelukkig weer uit Holland verdreven zijn.'
Hans was er niet blij mee. Hij begreep natuurlijk dat blanke jongens en meisjes zoals hijzelf heel anders waren dan de rest van de bevolking. Maar de Hollanders waren al zo lang de baas in Indië, sommige families woonden er al meer dan tweehonderd jaar! Waarom moest je dan weg?
En de Indische mensen dan, zoals zijn vriendje Ronnie Eekhout en ook tante Aal en Sonja? Die waren geboren uit een Hollander en een Indonesische vrouw. En dat ging toch prima?
Zou dat dan niet de oplossing zijn, dat elke Indonesiër met een Hollander trouwde en een Indisch gezin maakte dat thuis hoorde in Indië?
'Als ik nou met een Indonesische vrouw trouw en we krijgen kinderen, mag ik dan niet blijven?' vroeg hij.
Tante Aal glimlachte.
'Het zal zo'n vaart niet lopen,' zei ze. 'Natuurlijk hebben de Indonesiërs recht op hun eigen land. Maar ze zouden wel gek zijn als ze de Hollanders er op staande voet uit gooien. Wie beheert dan de plantages? Wie laat de treinen rijden? Wie bouwt de steden? Dat kunnen ze allemaal zelf nog niet.'
Hans knikte, hij was gerustgesteld
Uit: Weg uit Indië (Conserve, 2012). Tekening: Peter Van Dongen
Het boek is gratis te downloaden op mijn website (www.)hansvervoort.nl Dat geldt ook voor de vertaling 'Farewell to the Indies'.
Lees verder…

Nederland pleegde oorlogmisdaden in de republiek Indonesie

 

 

Conclusies door  (KITLV), het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-,

De onderzoekers komen tot de conclusie dat het standpunt van 1969 onhoudbaar is. Precieze cijfers van misdrijven en aantallen slachtoffers zijn niet te geven. Wel blijkt uit de bronnen dat extreem geweld van de kant van de Nederlandse krijgsmacht niet alleen wijdverbreid was, maar vaak ook bewust werd ingezet. Dit werd op alle niveaus – politiek, militair en justitieel – getolereerd. De reden daarvoor was dat Nederland de Republiek Indonesië – die op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen – koste wat kost wilde verslaan en bereid was vrijwel alles aan dit doel ondergeschikt te maken. Daarbij werden nadrukkelijk ook toen geldende ethische grenzen overschreden.

Nederland voerde uiteindelijk een uitzichtloze oorlog die steeds gewelddadiger werd. Van  Indonesische kant werd een harde guerrilla gevoerd. Alle gewapende partijen pasten in deze oorlog vormen van extreem geweld toe. Het hevige geweld in de vroegste fase van de Indonesische revolutie, tegen, onder meer, Indische Nederlanders en Molukkers – in Nederland bekend als de ‘Bersiap-periode’ – speelde wel een rol in de dynamiek van het geweld, maar was niet de reden voor de militaire herbezetting. 

Tijdens de oorlog gebruikte de Nederlandse krijgsmacht veelvuldig en structureel extreem geweld, in de vorm van buitenrechtelijke executies, mishandeling en marteling, detentie onder inhumane omstandigheden, brandstichting van huizen en dorpen, diefstal en vernieling van goederen en levensmiddelen, disproportionele luchtaanvallen en artilleriebeschietingen, en veelal willekeurige massa-arrestaties en -interneringen.

De Nederlandse krijgsmacht was als instituut verantwoordelijk voor het toegepaste geweld, inclusief het extreme geweld. Zij opereerde echter in nauwe samenspraak met en onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse regering. Politici in Nederland, gesteund door hun aanhang, gaven weinig aandacht aan het extreme geweld en namen er in feite ook geen verantwoordelijkheid voor. Ze konden zich die houding veroorloven omdat er een breed maatschappelijk draagvlak was voor de oorlogvoering. Bovendien werden zij in de samenleving – waaronder de media – nauwelijks kritisch gevolgd. De geografische, maar vooral de mentale afstand speelde hierbij een belangrijke rol. Kennelijk hanteerden de betrokken Nederlanders, op alle niveaus, als vanzelfsprekend afwijkende maatstaven voor de koloniën en koloniale ‘onderdanen’. 

Het onderzoek heeft uitgewezen dat het overgrote deel van de verantwoordelijken aan Nederlandse kant – politici, officieren, ambtenaren, rechters en andere betrokkenen – wel degelijk kennis had of kon hebben van het stelselmatig gebruik van extreem geweld, maar in gezamenlijkheid bereid was dit te tolereren, te rechtvaardigen, te verhullen en onbestraft te laten. Dit alles met het oog op het hogere doel, om de oorlog tegen de Republiek Indonesië te winnen en zelf de regie te voeren over het proces van dekolonisatie. Op alle niveaus was er bereidheid de geschreven en ongeschreven rechtsregels en het eigen rechtsgevoel opzij te zetten. 

De Nederlandse onderschatting en verwerping van de breed gesteunde Indonesische onafhankelijkheidsbeweging was gebaseerd op een diepgewortelde koloniale mentaliteit. Politici, militairen en bestuurders in de kolonie én in Nederland waren overtuigd van de Nederlandse superioriteit en lieten zich in hun streven naar beheersing van Indonesië vooral leiden door economische en geopolitieke motieven en het idee nog een missie in de ‘Oost’ te hebben en daar onmisbaar te zijn. Die houding leidde tot cruciale inschattingsfouten, zowel militair als politiek; ook internationaal kwam Nederland sterk geïsoleerd te staan.

De uiteindelijke formele overdracht van de soevereiniteit – op 27 december 1949 – vloeide voort uit sterke pressie van de internationale gemeenschap en het besef dat de oorlog niet gewonnen kon worden. Nadien zou politiek Den Haag de oorlog, en zeker vragen rond extreem geweld, zoveel mogelijk buiten de politieke arena blijven houden, zowel om het eigen falen te maskeren als om de Indiëveteranen, de Indische Nederlanders en de Molukkers te ontzien. Het kwam daarbij goed uit dat Indonesië geenszins aandrong op onderzoek. Die opstelling veranderde slechts met horten en stoten; het duurde lang voordat er in de Nederlandse samenleving meer ruimte kwam om kritisch te reflecteren op deze episode, die zo slecht past bij het diepgeworteld rooskleurige nationale zelfbeeld.

Verricht door :

Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950 is een gezamenlijk onderzoeksprogramma van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd op 17 februari 2022.

Lees verder…

12189659461?profile=RESIZE_710x

NOS NieuwsDinsdag 8 augustus, 13:22Aangepast dinsdag 8 augustus, 13:44

Halsema trekt zich terug als spreker op Amsterdamse Indië-herdenkingBurgemeester Halsema heeft zich teruggetrokken als spreker tijdens de Indië-herdenking op 15 augustus in Amsterdam. Daar wordt het einde van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië herdacht.

 
ICM Redactie;
 
NOS, feiten en geen halve waarheden. Nog beter was geweest geen aandacht, dit is indieherdenking onwaardig.
Mw. Halsema heeft de verkeerde Indische klokken doen luiden. Was het niet  Kabinet Drees met het Parlement die opdacht gaf aan de 100.000 KNIL - Militairen (jong en niet opgeleid) om de Republiek Indonesie binnen te vallen 1947.  NIOD o.a. meldde in hun rapporten dat er ruim 96.711 onschuldige Indonesische burgers zijn vermoord. Rutte heeft recent onvoorwaardelijk excuses aageboden en gaat de nabestaanden compenseren.
 

Conclusies door  (KITLV), het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-,

De onderzoekers komen tot de conclusie dat het standpunt van 1969 onhoudbaar is. Precieze cijfers van misdrijven en aantallen slachtoffers zijn niet te geven. Wel blijkt uit de bronnen dat extreem geweld van de kant van de Nederlandse krijgsmacht niet alleen wijdverbreid was, maar vaak ook bewust werd ingezet. Dit werd op alle niveaus – politiek, militair en justitieel – getolereerd. De reden daarvoor was dat Nederland de Republiek Indonesië – die op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen – koste wat kost wilde verslaan en bereid was vrijwel alles aan dit doel ondergeschikt te maken. Daarbij werden nadrukkelijk ook toen geldende ethische grenzen overschreden.

Nederland voerde uiteindelijk een uitzichtloze oorlog die steeds gewelddadiger werd. Van  Indonesische kant werd een harde guerrilla gevoerd. Alle gewapende partijen pasten in deze oorlog vormen van extreem geweld toe. Het hevige geweld in de vroegste fase van de Indonesische revolutie, tegen, onder meer, Indische Nederlanders en Molukkers – in Nederland bekend als de ‘Bersiap-periode’ – speelde wel een rol in de dynamiek van het geweld, maar was niet de reden voor de militaire herbezetting. 

Tijdens de oorlog gebruikte de Nederlandse krijgsmacht veelvuldig en structureel extreem geweld, in de vorm van buitenrechtelijke executies, mishandeling en marteling, detentie onder inhumane omstandigheden, brandstichting van huizen en dorpen, diefstal en vernieling van goederen en levensmiddelen, disproportionele luchtaanvallen en artilleriebeschietingen, en veelal willekeurige massa-arrestaties en -interneringen.

De Nederlandse krijgsmacht was als instituut verantwoordelijk voor het toegepaste geweld, inclusief het extreme geweld. Zij opereerde echter in nauwe samenspraak met en onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse regering. Politici in Nederland, gesteund door hun aanhang, gaven weinig aandacht aan het extreme geweld en namen er in feite ook geen verantwoordelijkheid voor. Ze konden zich die houding veroorloven omdat er een breed maatschappelijk draagvlak was voor de oorlogvoering. Bovendien werden zij in de samenleving – waaronder de media – nauwelijks kritisch gevolgd. De geografische, maar vooral de mentale afstand speelde hierbij een belangrijke rol. Kennelijk hanteerden de betrokken Nederlanders, op alle niveaus, als vanzelfsprekend afwijkende maatstaven voor de koloniën en koloniale ‘onderdanen’. 

Het onderzoek heeft uitgewezen dat het overgrote deel van de verantwoordelijken aan Nederlandse kant – politici, officieren, ambtenaren, rechters en andere betrokkenen – wel degelijk kennis had of kon hebben van het stelselmatig gebruik van extreem geweld, maar in gezamenlijkheid bereid was dit te tolereren, te rechtvaardigen, te verhullen en onbestraft te laten. Dit alles met het oog op het hogere doel, om de oorlog tegen de Republiek Indonesië te winnen en zelf de regie te voeren over het proces van dekolonisatie. Op alle niveaus was er bereidheid de geschreven en ongeschreven rechtsregels en het eigen rechtsgevoel opzij te zetten. 

De Nederlandse onderschatting en verwerping van de breed gesteunde Indonesische onafhankelijkheidsbeweging was gebaseerd op een diepgewortelde koloniale mentaliteit. Politici, militairen en bestuurders in de kolonie én in Nederland waren overtuigd van de Nederlandse superioriteit en lieten zich in hun streven naar beheersing van Indonesië vooral leiden door economische en geopolitieke motieven en het idee nog een missie in de ‘Oost’ te hebben en daar onmisbaar te zijn. Die houding leidde tot cruciale inschattingsfouten, zowel militair als politiek; ook internationaal kwam Nederland sterk geïsoleerd te staan.

De uiteindelijke formele overdracht van de soevereiniteit – op 27 december 1949 – vloeide voort uit sterke pressie van de internationale gemeenschap en het besef dat de oorlog niet gewonnen kon worden. Nadien zou politiek Den Haag de oorlog, en zeker vragen rond extreem geweld, zoveel mogelijk buiten de politieke arena blijven houden, zowel om het eigen falen te maskeren als om de Indiëveteranen, de Indische Nederlanders en de Molukkers te ontzien. Het kwam daarbij goed uit dat Indonesië geenszins aandrong op onderzoek. Die opstelling veranderde slechts met horten en stoten; het duurde lang voordat er in de Nederlandse samenleving meer ruimte kwam om kritisch te reflecteren op deze episode, die zo slecht past bij het diepgeworteld rooskleurige nationale zelfbeeld.

Verricht door :

Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950 is een gezamenlijk onderzoeksprogramma van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd op 17 februari 2022.

Lees verder…

12176151474?profile=RESIZE_710xACTW-66 achterban waarom duurt de betalingen Traktaat zo lang ?

Regelmatig komen heetgebakerde personen richting ICM stand met de vraag waarom duurt het allemal zo lang. “ Ik behoor tot de groep van 15.000 die mijn handtekening heb gezet, en ik zelfs twee keren gedoneerd. Waarom hoor ik niets ?

Vol geduld beantwoordde ik deze persoon, maar van binnen was ik woedend. Want de schuldigen zitten in het Kabinet , de Tweede Kamer maar in het bijzonder het Indisch Platform (Ip) met o.a. Pelita, allen gesubsidieerd door Min.VWS

Hier mijn relaas:

In 2015 kwam een abonnee van ICM, U leest het goed een betalende abonnee. Nadat ICM de KNIL – betaling afrondde, was weer ICM die het hele KNIL Project financierde en met die 10.000 handtekeningen was het mogelijk dat eindelijk de Indische Kwestie kan worden behandeld in de Tweede Kamer.

ICM overhandigde de 10.000 handtekeningen aan voorzitter van het Indische Platform de heer Silfraire Del Hay. Met het mandaat Erkenning, Excuses en compensaties (Voor allen). Bij de overdacht van het Mandaat werd Het KNIL en Backpay toegevoegd. ICM team voelde zich bedonderd door het IP. Hele campagne initiatief van ICM en ook nog betaald ! Op de achtergrond binnen het Indisch Platform werd er gemuit. Drie delegatieleden werden geroyeerd ofwel uit de delegatie gemieterd, hierdoor dit IP geen oog had om bijvoorbeeld in contact te blijven met de Tweede Kamer, wat ICM team wel deed. Het ICM Team Lid kwam er achter dat op de begroting van Min.VWS een meevaller was van 6 miljard. Het teamlid verzocht Ferry Schwab om dit door te geven met betrokkene Kamerleden, juist omdat de volgende dag een debat was met Martin van Rijn, en met deze informatie om de oren kon slaan. Wat ook gebeurde. Om in de termen van Vz. Silfraire van het IP te hanteren “So far so Good”.  

Nu het Traktaat van Wassenaar.

ICM start wederom het project ACTW-66 op net als het vorige partners Suisantable en NINES - Zuid. Moest wel omdat het IP zelstandig zonder overleg met ICM de Nederlandse Indische Burgers van eisen lijst schrapte van het mandaat door alleen voor de groep KNIL te gaan. Wederom opstarten van campagne om uiteindelijk 15.000 handtekeningen te verzamelen. Op de achtergrond was het team druk bezig om verhaal te halen bij Ministerie van Buitenlandse zaken, starten van onderzoeken, WOB procedure Min.BuZa, Min. Financien en Min. Sociale zaken. Dit alles werd samengevat in het hoofdrapport, aanvullensrapport, onderzoekbewijs rapport en Persoonlijke verhalen (bewijs).

Van februari 2020 verzoeken gedaan richting de Tweede Kamer om de zaak aan te bieden. Covid – 19, val van Kabinet / formatie zorgde voor de vertraging. September 2021 nadat ACTW-66 een verzoek deed richting alle fractievoorzitter om drie moties namens ACTW-66 (Actie Comite Traktaat Wassenaar 1966) in te dienen. Was Mark Harbes van de VVD die zich opwierp om ACTW-66 zaak te behartigen. Mark Harbes verliet de Tweede Kamer gaf het stokje over aan Jacqueline die naarstig opzoek ging naar collega die wel Min.BuZa in zijn portefeuille heeft. Op 15 maart 22 ( twee jaar) later werd verzoek ingewilligd door de Tweede Kamercommissie Min.BuZa. Was de VVD Rudmer Heereman die petitie en alle stukken in ontvangst nam. VVD heeft zijn woord gehouden. Rekening dient te worden dat dat in Tweede Kamer het stormde van de Toeslagen affaire, Gronings Gas, en Stikstof (De Boeren).

Met dank aan Indisch Platform dat Nu de Republiek Indonesie het geld terugvorder van die 341.000 Nederlandse Indische Burgers ( Nederlanders, Indo-Europeanen, Molukkers, en van Joodse Afkomst)  Met dank Project van ICM wegkaapt!

ACTW-66 heeft heeft als tussenresultaat bereikt :  1)  inval 1947/1948 Inval (geen politionele acties)   2) Gepleegde oorlogmsidaden, al eerder door VN bevestigd.  Mark Rutte excuses aangeboden, gaat de 96.721 nabestaanden compenseren.  3)  17 augustus 1945, Nederland als agressor volgens oorlogsverdragen wordt gezien. Consequentie alle oorlogschade moet betalen van de regering en burgers, dus ook wij (Traktaat van Wassenaar).

 

Lees verder…

 

12175569494?profile=RESIZE_710xTraktaat Wassenaar  onder druk door inmengin Indonesie.

Hierden  30 juli 2023

Per Email / Per post verzonden

AANGETEKEND

Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

T.a.v. Mw. Vera Bergkamp Voorzitter Tweede Kamer & Commissie BuZa

Betreft : ACTW-66 Traktaat van Wassenaar aansluitend de recente Indonesische kwesties

Geachte mw. Vera Bergkamp,

de ACTW-66 delegatie maakt zich zorgen om de recente ontwikkelingen die van de zijde van de republiek Indonesië nu zijn ontstaan ACTW-66 delegatie ontving een vergaderstuk van KBRI zie bijlage.

In het kort samengevat.

De afgevaardigden van de republiek Indonesië gaven aan dat Mark Rutte de zaak erkent (welke zaak ? ) dat deze eerst door de Eerste kamer en de Koning dient te worden geaccordeerd. Alvorens de claims kunnen worden ingediend. Het is U bekend dat ACTW-66 op 15 maart 2022 aan de Tweede Kamer alle benodigde stukken heeft aangeboden. Reeds van 2015 is met deze zaak is gestart richting Min.BuZa. Deze zaak werd gemeld door een abonnee aan de ICM redactie.

De verwarring is groot in de tijd gezien.

Zeker als het om het aspect de prioritering in aanmerking wordt genomen om het op de agenda te zetten en af te handelen. Vallen de nieuwe zaken onder een verdrag of wet ? Ondergetekende tracht de zaken op een rij te zetten en duidelijkheid te verschaffen. ACTW-66 valt onder een verdrag. Immers ACTW-66 heeft reeds in 2015 een claim ingediend (Min.BuZa). Lijkt nu er op dat de Republiek zich nu als rechtmatige eigenaar claimt (Onze zaak wegkaapt). Waarom nu pas? als ACW-66 reeds in 2015 met deze kwestie bezig is, dus acht jaar geleden reeds onder de aandacht heeft gebracht aan het Kabinet en sinds 15 maart 2022 de Tweede Kamer. Veel geld en werk erin hebben gestoken.

In 2016 had ACTW-66 een persoonlijk onderhoud gehad met de president Jokowi van de republiek Indonesië. Hierbij werd ICM Persverklaring afgegeven alsmede werd ACTW-66 onder de aandacht gebracht, en de stukken overhandigd. De president ontbood mij, dit heb ik gedelegeerd aan de heer rip Marshall Manengkei die gestationeerd was in Jakarta.

Met het onderzoek van het Traktaat kwamen vele zaken boven water drijven o.a.;

de inval 1947/1948 ( geen politionele acties),

de gepleegde oorlog misdaden,

en Hari Merdeka (Onafhankelijkheid van de republiek) naar 17 augustus 1945. Tot slot de Nieuwe Guinee kwestie.

Nimmer heeft de Overheid een onderzoek ingesteld periode 1947 – 1963 aangaande de Nederlandse Indische burgers ( Nederlanders, Indische-Nederlanders, Molukkers en van Joodse afkomst). Dit werd nadrukkelijk aanbevolen door het Rapport van Gaalen (Herstel betalingen). Alleen over de thema’s economie en militairen !

Het was de Overheid aan gelegen om deze periode niet in beeld te brengen door zich nadrukkelijk te richten op de periode 1942-1945 gedurende 62 jaren dit was het beleid van Kabinet Drees om deze periode onder de radar te houden of het nooit heeft bestaan. De Overheid (Kabinet Drees) was terdege bewust welke juridische claims boven hun hoofd hingen gedurende de zestig jaren vanuit de republiek Indonesië met als onderdeel het verdrag Traktaat van Wassenaar. Helaas moet ACTW-66 concluderen dat Nederland (Kabinet Drees) de agressor is. Geldt ook voor Japan kwestie. Kon. Wilhelmina heeft Japan de oorlog verklaard, die hebben geleid tot de bewezen ontstane oorlogsschade van de Republiek en hun eigen onderdanen (NIB-Burgers) die al hun bezittingen en banktegoeden hebben verloren

Anno 2015 komen de misstanden na 55 jaren boven drijven na melding van een abonnee op de redactie van ICM die ACTW-66 opstart . Met het Traktaat met XTC de deur openende naar alle misstanden door Kabinet Drees veroorzaakt. Met name de Burgers werden voornamelijk de dupe die tot op heden op de oorlogsschade vergoedingen wachten die huis en raad hebben verloren .

Er spelen nu drie kwestie (dossiers) :

a) Het verdrag traktaat van Wassenaar geratificeerd tussen de republiek Indonesië, Nederland betrekking op de NIB – Burgers. In 2015 werd Min.BuZa aangesproken. Hier heeft Bert Koenders opdracht aan NIOD (oorlogsmisdaden). Zijn opvolger Stef Blok dook weg en gooide zijn beleidsambtenaren voor de trein. Februari 2020 Verzoek Tweede Kamer aanbieding 15.000 handtekeningen plus rapporten met verhalen (bewijsmateriaal) . Op 15 maart 2022 in de Tweede Kamer aangeboden. Tot op heden is het stil in de Tweede Kamer.

B) November 2022 NIOD Rapport oorlogsmisdaden, Maart 2023 Excuses aangeboden en oorlogsschade compensatie aan 97.610 nabestaanden.

C) Erkenning 17 augustus 1945 , heeft juridische consequentie, compensatie van de geleden oorlogsschade.

Onduidelijk is nu welke schade / compensatie Indonesië wenst. Zeker als de Eerste Kamer zich moeten buigen om in te stemmen en Willem Alexander akkoord moet geven voordat de claims kunnen worden ingediend.

De delegatie ACTW-66 staat op het stand punt dat Eerste Kamer Wetten en Verdragen controleert en zo nodig bijstelt. Hierbij geldt dat voor Traktaat van Wassenaar sprake is van Verdrag gesloten in september 1966 voor een klein deel is uitgevoerd zijnde 39 miljoen guldens. Niet uitgevoerd is 600 miljoen gulden plus 4,2 miljard guldens. Bijstellingen zijn van toepassing op de actualisatie de waarde van de bedragen van 1966 naar 2023.

De vraag blijft voor categorie B en C , vallen deze onder het verdrag Traktaat van Wassenaar, of betreft een nieuwe wet of verdrag omdat de Minister President Mark Rutte zich in de Tweede Kamer heeft uitgesproken en heeft beloofd onlangs in maart van dit jaar, en aan excuses aan de Indonesische volk. Of wordt dit politiek opgelost naar de toekomst toe? In principe heeft de republiek Indonesië zich geconformeerd met het RTC tegen finale kwijting van 689 miljoen, maar ook Nederland heeft zich niet aan Verdrag gehouden.

ACTW-66 delegatie maakt nadrukkelijk een kanttekening links – of rechtsom de geleden oorlogsschade van de 341.000 Nederlandse Indische Burgers (Nederlanders, Indo-Euopeanan, Molukkers, en van Joodse afkomst) die periode 1947-1963 in de republiek verbleven die al hun bezittingen hebben verloren, dit valt onder Oorlogsverdragen. Oorlogsverdragen zeggen dat de “Agressor, in deze Nederland) alle oorlogsschade moet vergoeden, of vooraf kan het land ( In deze Indonesië) aan de burgers de schade compenseert. Dit heeft de republiek ook uitgevoerd; 4.2 miljard periode 1952 – 1959 en 689 miljoen periode 1969 – 2003. Echter Nederland heeft de schadevergoeding tot nu nimmer uitbetaald.

De republiek Indonesië staat in hun recht om deze gelden 4.2 miljard + 689 miljoen terug te vorderen. Daarboven op de 128 miljard. Kabinet Rutte (Drees) zich niet heeft gehouden aan de afspraken. Maar het ontslaat de republiek Indonesië niet van hun verplichting om als nog de bedragen uit te betalen aan de gedupeerden via ACTW-66 organisatie. Voor zich spreekt dat de waarde van de bedragen dienen te worden geactualiseerd naar nu, en van de gulden naar de Euro. Berekeningen laten zien dat om ongeveer 30 miljard gaat.

ACTW- 66 hoopt in de ontstane miscommunicatie van de republiek Indonesië die helderheid te brengen dat om drie verschillende zaken/kwesties gaan. Wanneer het aspect prioritering wordt ingebracht dat ACTW-66 boven aan de lijst staat ter uitvoering gaat om bestaande verdrag immers al ruim 60 jaar wacht op uitbetaling.

Onduidelijk is nu wat heeft Markt Rutte erkend dat nu eerste in de Eerste Kamer wordt behandeld en koning het akkoord geeft, immers is alleen het verdrag traktaat van Wassenaar leidend, die op voorraad een claim heeft ingediend. Moeten constateren dat de Republiek nu pas met een claim komt, immers met RTC al heeft geschikt.

Graag Uw reactie.

Ferry Schwab vz. Actw -66

CC. Delegatie ACTW-66 Dhr. Rob Andreas, Dhr. Paul Vasseur en 15.000 Petitionarissen --  President Joko Widodo, mw. Retno L. P. MARSUD , Dim. Minister President Mark Rutte, Vz. Eerste Kamer. Prof.dr. J.A. Bruijn (VVD)

Lees verder…

 

12167756063?profile=RESIZE_180x180

12167756465?profile=RESIZE_710xHierden  31 juli 2023

Per Email / Per post verzonden

AANGETEKEND

Ministerie van Algemene Zaken Postbus 20001
2500 EA Den Haag

T.a.v. Minister President dhr. Mark Rutte.

Betreft : ACTW-66 Traktaat van Wassenaar aansluitend de recente Indonesische kwesties

Geachte , Weledele heer Mark Rutte,

bijgaand een kopie-brief gericht aan het Parlement (Tweede Kamer), Eerste Kamer en het demissionaire Kabinet. Voor de inhoud verwijs ik U gaarne naar naar bijgaande brief gericht aan de voorzitter Mevrouw Bergkamp van de Tweede Kamer en de heer Rudmer Heerma (VVD) van de commissie BuZa .

Met deze brief probeert ondergetekende duidelijkheid te verschaffen naar alle betrokken partijen toe. Het Parlement van de Republiek Indonesië, Nederlandse Overheid en de Nederlandse Indische Burgers, en de Indische Gemeenschap dit naar aanleiding bijgaand verslag vergadering van de Indonesische zijde (ambassade).

Vertrouwende U hiermee voldoende op de hoogte gebracht van het verdrag Traktaat van Wassenaar dat in september 1966 werd geratificeerd.

In afwachting van de beantwoording van deze brief.

Met de vriendelijke groeten Namens

Ferry Schwab vz. Actw -66

CC. Delegatie ACTW-66 Dhr. Rob Andreas, Dhr. Paul Vasseur en 15.000 Petitionarissen President Joko Widodo, Retno, Dim. Minister President Mark Rutte, Vz. Eerste Kamer Prof.dr. J.A. Bruijn (VVD)

 

 

12167759086?profile=RESIZE_400xHierden  30 juli 2023

Per Email / Per post verzonden

AANGETEKEND

Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

T.a.v. Mw. Vera Bergkamp Voorzitter Tweede Kamer & Commissie BuZa

Betreft : ACTW-66 Traktaat van Wassenaar aansluitend de recente Indonesische kwesties

Geachte mw. Vera Bergkamp,

de ACTW-66 delegatie maakt zich zorgen om de recente ontwikkelingen die van de zijde van de republiek Indonesië nu zijn ontstaan ACTW-66 delegatie ontving een vergaderstuk van KBRI zie bijlage.

In het kort samengevat.

De afgevaardigden van de republiek Indonesië gaven aan dat Mark Rutte de zaak erkent (welke zaak ? ) dat deze eerst door de Eerste kamer en de Koning dient te worden geaccordeerd. Alvorens de claims kunnen worden ingediend. Het is U bekend dat ACTW-66 op 15 maart 2022 aan de Tweede Kamer alle benodigde stukken heeft aangeboden. Reeds van 2015 is met deze zaak is gestart richting Min.BuZa. Deze zaak werd gemeld door een abonnee aan de ICM redactie.

De verwarring is groot in de tijd gezien.

Zeker als het om het aspect de prioritering in aanmerking wordt genomen om het op de agenda te zetten en af te handelen. Vallen de nieuwe zaken onder een verdrag of wet ? Ondergetekende tracht de zaken op een rij te zetten en duidelijkheid te verschaffen. ACTW-66 valt onder een verdrag. Immers ACTW-66 heeft reeds in 2015 een claim ingediend (Min.BuZa). Lijkt nu er op dat de Republiek zich nu als rechtmatige eigenaar claimt (Onze zaak wegkaapt). Waarom nu pas? als ACW-66 reeds in 2015 met deze kwestie bezig is, dus acht jaar geleden reeds onder de aandacht heeft gebracht aan het Kabinet en sinds 15 maart 2022 de Tweede Kamer. Veel geld en werk erin hebben gestoken.

In 2016 had ACTW-66 een persoonlijk onderhoud gehad met de president Jokowi van de republiek Indonesië. Hierbij werd ICM Persverklaring afgegeven alsmede werd ACTW-66 onder de aandacht gebracht, en de stukken overhandigd. De president ontbood mij, dit heb ik gedelegeerd aan de heer rip Marshall Manengkei die gestationeerd was in Jakarta.

Met het onderzoek van het Traktaat kwamen vele zaken boven water drijven o.a.;

de inval 1947/1948 ( geen politionele acties),

de gepleegde oorlog misdaden,

en Hari Merdeka (Onafhankelijkheid van de republiek) naar 17 augustus 1945. Tot slot de Nieuwe Guinee kwestie.

Nimmer heeft de Overheid een onderzoek ingesteld periode 1947 – 1963 aangaande de Nederlandse Indische burgers ( Nederlanders, Indische-Nederlanders, Molukkers en van Joodse afkomst). Dit werd nadrukkelijk aanbevolen door het Rapport van Gaalen (Herstel betalingen). Alleen over de thema’s economie en militairen !

Het was de Overheid aan gelegen om deze periode niet in beeld te brengen door zich nadrukkelijk te richten op de periode 1942-1945 gedurende 62 jaren dit was het beleid van Kabinet Drees om deze periode onder de radar te houden of het nooit heeft bestaan. De Overheid (Kabinet Drees) was terdege bewust welke juridische claims boven hun hoofd hingen gedurende de zestig jaren vanuit de republiek Indonesië met als onderdeel het verdrag Traktaat van Wassenaar. Helaas moet ACTW-66 concluderen dat Nederland (Kabinet Drees) de agressor is. Geldt ook voor Japan kwestie. Kon. Wilhelmina heeft Japan de oorlog verklaard, die hebben geleid tot de bewezen ontstane oorlogsschade van de Republiek en hun eigen onderdanen (NIB-Burgers) die al hun bezittingen en banktegoeden hebben verloren

Anno 2015 komen de misstanden na 55 jaren boven drijven na melding van een abonnee op de redactie van ICM die ACTW-66 opstart . Met het Traktaat met XTC de deur openende naar alle misstanden door Kabinet Drees veroorzaakt. Met name de Burgers werden voornamelijk de dupe die tot op heden op de oorlogsschade vergoedingen wachten die huis en raad hebben verloren .

Er spelen nu drie kwestie (dossiers) :

a) Het verdrag traktaat van Wassenaar geratificeerd tussen de republiek Indonesië, Nederland betrekking op de NIB – Burgers. In 2015 werd Min.BuZa aangesproken. Hier heeft Bert Koenders opdracht aan NIOD (oorlogsmisdaden). Zijn opvolger Stef Blok dook weg en gooide zijn beleidsambtenaren voor de trein. Februari 2020 Verzoek Tweede Kamer aanbieding 15.000 handtekeningen plus rapporten met verhalen (bewijsmateriaal) . Op 15 maart 2022 in de Tweede Kamer aangeboden. Tot op heden is het stil in de Tweede Kamer.

B) November 2022 NIOD Rapport oorlogsmisdaden, Maart 2023 Excuses aangeboden en oorlogsschade compensatie aan 97.610 nabestaanden.

C) Erkenning 17 augustus 1945 , heeft juridische consequentie, compensatie van de geleden oorlogsschade.

Onduidelijk is nu welke schade / compensatie Indonesië wenst. Zeker als de Eerste Kamer zich moeten buigen om in te stemmen en Willem Alexander akkoord moet geven voordat de claims kunnen worden ingediend.

De delegatie ACTW-66 staat op het stand punt dat Eerste Kamer Wetten en Verdragen controleert en zo nodig bijstelt. Hierbij geldt dat voor Traktaat van Wassenaar sprake is van Verdrag gesloten in september 1966 voor een klein deel is uitgevoerd zijnde 39 miljoen guldens. Niet uitgevoerd is 600 miljoen gulden plus 4,2 miljard guldens. Bijstellingen zijn van toepassing op de actualisatie de waarde van de bedragen van 1966 naar 2023.

De vraag blijft voor categorie B en C , vallen deze onder het verdrag Traktaat van Wassenaar, of betreft een nieuwe wet of verdrag omdat de Minister President Mark Rutte zich in de Tweede Kamer heeft uitgesproken en heeft beloofd onlangs in maart van dit jaar, en aan excuses aan de Indonesische volk. Of wordt dit politiek opgelost naar de toekomst toe? In principe heeft de republiek Indonesië zich geconformeerd met het RTC tegen finale kwijting van 689 miljoen, maar ook Nederland heeft zich niet aan Verdrag gehouden.

ACTW-66 delegatie maakt nadrukkelijk een kanttekening links – of rechtsom de geleden oorlogsschade van de 341.000 Nederlandse Indische Burgers (Nederlanders, Indo-Euopeanan, Molukkers, en van Joodse afkomst) die periode 1947-1963 in de republiek verbleven die al hun bezittingen hebben verloren, dit valt onder Oorlogsverdragen. Oorlogsverdragen zeggen dat de “Agressor, in deze Nederland) alle oorlogsschade moet vergoeden, of vooraf kan het land ( In deze Indonesië) aan de burgers de schade compenseert. Dit heeft de republiek ook uitgevoerd; 4.2 miljard periode 1952 – 1959 en 689 miljoen periode 1969 – 2003. Echter Nederland heeft de schadevergoeding tot nu nimmer uitbetaald.

De republiek Indonesië staat in hun recht om deze gelden 4.2 miljard + 689 miljoen terug te vorderen. Daarboven op de 128 miljard. Kabinet Rutte (Drees) zich niet heeft gehouden aan de afspraken. Maar het ontslaat de republiek Indonesië niet van hun verplichting om als nog de bedragen uit te betalen aan de gedupeerden via ACTW-66 organisatie. Voor zich spreekt dat de waarde van de bedragen dienen te worden geactualiseerd naar nu, en van de gulden naar de Euro. Berekeningen laten zien dat om ongeveer 30 miljard gaat.

ACTW- 66 hoopt in de ontstane miscommunicatie van de republiek Indonesië die helderheid te brengen dat om drie verschillende zaken/kwesties gaan. Wanneer het aspect prioritering wordt ingebracht dat ACTW-66 boven aan de lijst staat ter uitvoering gaat om bestaande verdrag immers al ruim 60 jaar wacht op uitbetaling.

Onduidelijk is nu wat heeft Markt Rutte erkend dat nu eerste in de Eerste Kamer wordt behandeld en koning het akkoord geeft, immers is alleen het verdrag traktaat van Wassenaar leidend, die op voorraad een claim heeft ingediend. Moeten constateren dat de Republiek nu pas met een claim komt, immers met RTC al heeft geschikt.

Graag Uw reactie.

Ferry Schwab vz. Actw -66

CC. Delegatie ACTW-66 Dhr. Rob Andreas, Dhr. Paul Vasseur en 15.000 Petitionarissen

President Joko Widodo, Retno, Dim. Minister President Mark Rutte, Vz. Eerste Kamer.

Prof.dr. J.A. Bruijn (VVD)


12167759294?profile=RESIZE_710x


12167759855?profile=RESIZE_710x


Lees verder…

CNN Indonesie  Nederland dient de oorlogschade  (1947/1948)  te vergoeden 

12160643670?profile=RESIZE_584x

 

 

 

Doo Rob Andreas
12160641700?profile=RESIZE_710x

door Rob Andreas

De Nederlandse overheid denkt dat het zo makkelijk is het schadecompensatie geld van Presiden Soekarno bestemd voor de Nederlandse Indische burgers (NIB) die hun bedrijven/ have en goed waren geconfisqueerd niet te verdelen anno 2023.!!
 
Wie is het NIB? 
Dit zijn de Nederlanders, Indo-Europeanen, Molukkers, en van Joodse afkomst die periode 1947 / 1948  tot 1964 in de republiek Indonesie verbleven. De inval van de KNIL - millitairen in 1947 zorgden dat het leven en bestaan van deze 341.000 burgers onder druk kwam te staan.  De nieuw Guinea was de druppel voor de republiek , die werden het Land uitgezet.  Dit verlies van al hun bezittingen. 
 
Door de petitie claim TVW66 op internet van ICM was de Indonesische overheid er achtergekomen dat de Nederlandse Overheid de overeenkomst TVW66/ RTC 1949 had nagelaten en het rapport van de Eerste Kamercommissie van 2010 had bevestigd dat het wel uitgevoerd was. Dit weer in tegenspraak met  evluatie-rapport van Min.BuZa. Nogmaals weer een groot leugen van de Nederlandse overheid wel te verstaan Kabinetten Rutte.
 
.De Indonesische overheid volgt ook al de berichten van ICM betreffende TVW66 en Jokowi kwam direct in actie en gaf dit aan zijn MinBuZa mevrouw Retno om het geld RTC 1949 $ 4,3 miljard plus eindbetaling onder TVW66 van fl. 689 miljoen terug te vorderen. 
 
De geplande acties van de Republiek Indonesia werd via CNN wereldkundig gemaakt
 
Het is nu de keus aan de Nederlandse overheid om het schade geld te verdelen aan de rechthebbende Nederlandse burgers uit voormalig Nederlands Indië of terug te geven aan de Indonesische overheid!
Lees verder…

ICM Bali Home Vision start met realisatie  ressort Deasyanti te Tabanan.

12150149899?profile=RESIZE_710x

Ferry Schwab initiatiefnemer, speelt ruim 7 jaren met de gedachte om het ressort Deasyanti op Bali (Tabanan) te realiseren. Dit annex het Flevoparq van zijn zoon. Zijn zoon  startte in de kredietcrisis het Flevoparq.. Wat een moeilijke opgave zou kunnen zijn vol  met  risico’s. Ondanks de kredietcrisis lukte deze onderneming door innovatieve creatief vermogen. Dit om bestaande mogelijkheden te combineren tot een nieuw product (concept). De vierkante meters zo optimaal mogelijk te benutten door het aspect multifunctioneel in te zetten, kortweg voor elk wat wils door sport te combineren met entertaiment. 

Het multifunctioneel zijn van Flevoparg is de inzet  (sleutel tot succes) nu voor het ressort Deasyanti  te Tabanan op Bali. Het ressort biedt straks voor de reguliere voorzieningen; Tennis, Squash, bowlen, badminton, biljarten, paddel en zwemmen. Naast de sport de restauratieve voorzieningen van ontbijt tot avond eten.  De aanwezigheid van  cafe / restaurant. Kleine winkel voor dagelijkse boodschappen, wasserette, hulppost en Taxi vervoer ( huizen bezitters worden standaard opgehaald en gebracht naar het vliegveld, dat onderdeel vormt van het servicecontract).

Naast de reguliere zaken de entertainement. Elke weekend optreden van bands ( zien vele Indo muzikanten vetrekken richting Bali  sommigen wonen permanent). Elke maand wordt de tennis hal  omgetoverd voor evenementen voor concerten, pasar malams, sport events, en overige. Deze is ook  toegankelijk voor het betalend  Balinese publiek. 

Bewoners die over hun woning in het ressort Deasyanti beschilkken,  hebben gratis toegang tot de events. Voorts  van  alle het ressort voorzieningen gebruik kunnen maken. Voor niet_wonenden is toegang niet gratis voor zwembed en voor de gehouden evenementen dit om de exploitatie dekkend te houden.

NB.

Ferry Schwab heef in het rapport  Traktaat van Wassenaar aan de Tweede kamer voorgesteld voor het opzetten van 5 ressorts in Indonesie voor de ouderen.  Paul Vasseur voorzitter van deze stichting heeft te kennen gegeven dat deze ouderen  hun laaste levensjaren willen genieten van het land Indonesie waar zij zijn geboren en hebben gewoond.  Met ICM Bali zijn de eerste stappen gezet om eigenaren /  bezitters van een woning hierop te attenderen op het verhuur van de woning tegen christelijke prijzen. Wachten  nu is op de Tweede Kamer, of grote investeerders  zicm melden is zeer welkom. Het succes  is het  ondernemen door innovatieve creatief vermogen om bestaande mogelijkheden te combineren tot een nieuw product waardoor winst is te behalen in de exploitatie van het ressort en is nieuw voor de Balinees. Het ressort legt de verbinding tussen Nederland en de republiek. 

 12150305483?profile=RESIZE_710x

 12150305498?profile=RESIZE_710x

 

Wij bieden koop, huurkoop en verhuur -  Bij koop bent U aan beperkingen gehouden, vanwege de Indonesische wetgeving.  Buitenlanders is het niet toegestaan om over grond en woning te beschikken. Dus U dient op Bali een persoon te kennen die object / woning op zijn / haar naam ten naamstelt, of U wordt WN, Of huwt.

Waarborging eigenaarschap woning - Door te naamstelling op ICM Bali (Vestiging van ICM Project & Event) . ICM Bali is een vestiging van ICM Nederland. Nederlandse ondernemingen mogen bezit hebben, bovendien kent ICM Bali een Indonesische directeur. Bij de koop wordt deze verder bekrachtigd door de notaris, die verklaard dat U de koper bent van de woning.

Verloop van koopproces. Heeft het type woning Uw belangstelling gewekt dan adviseren wij eerst onze presentatie bij te wonen. Of wilt U blijvend geïnformeerd worden, dan kan zich aansluiten bij onze ICM Club Home Visioen. Beiden worden gehouden bij oude HEMA Gebouw Te Leiden.

Inschrijven project residentie Deasyanti - 1 Bent U zeker van uw beslissing tot de koop, dan dient U zich in te schrijven. Met inschrijven neemt U deel aan het project en U neemt een optie op het type woning. ICM Bali reserveert de woning van U dat niet aan een andere potentiële koper wordt verkocht. Het niet ondertekende voorlopig koopovereenkomst wordt U ter beschikking gesteld.

  1. Het inschrijfgeld van € 1.950 dient U te voldoen 2) Nadat 20 inschrijvingen ( Kopers) is bereikt dienen koopovereenkomsten door U en ICM Project te worden ondertekend. 3) De Koopovereenkomst treedt dan in werking. Bij opdracht 30%.  Fase I 20%, Fase II 20%, Fase III 20% en Fase IV 10%. 4) Bij oplevering ontvangt U van projectontwikkelaar en van ICM Bali (de vestiging van ICM Project ) het certificaat eigendomsbewijs van uw aanstaande woning. Voor alle prijzen wordt de Euro als valuta gehanteerd evenals tijdens de loop van de overeenkomst.

ICM Kosten Koper Inschrijving voor project € 1950 en project begeleiding, en toezicht controle op de bouw tot de oplevering en na de oplevering € 3.050.

O Graag wil ik de presentatie bijwonen

O Graag wil ik mij inschrijven voor het project Residentie Deasyanti

O Graag wil ik lid worden van ICM Bali Home Vision (nb. Bij inschrijving / koop wordt het bedrag € 450 teruggegeven)


Naam : _____________________________________________________________________________

Adres : _____________________________________________________________________________

Woonplaats : ________________________________ Postcode ________________________________

Mobiel : _______________________ Email __________________________________


Opsturen naar : ICM Projects & Events

Wouterskampen 68

3848 BC Hierden Mobiel +31 06 37282433 E: Schwab@icm-online.nl of projecticmbali@gmail.com


KVK - nummer 72173122 - RABO rekening NL35 03775794 91 – www.icm-online.nl

Lees verder…

 

12133974655?profile=RESIZE_710xHierden  10 juli 2023

Per Email / Per post verzonden

AANGETEKEND

Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

T.a.v. Mw. Vera Bergkamp Voorzitter Tweede Kamer & Commissie BuZa

Betreft Traktaat van Wassenaar (ACTW-66) & val Kabinet Rutte.

Geachte mw. Vera Bergkamp,

in het belang van de 15.000 handtekeningen, rapporten en overige stukken, die op 15 maart 2022 aan Tweede Kamercommissie BuZa werd overhandigd en in ontvangst werd genomen door de commissie BuZa het volgende:

Naar mijn onderdeel valt ACTW-66 onder de lopende zaken, is dus niet controversieel, zou U mij dit willen bevestigen?

Ter herinnering : ergens in 2021 deed ondergetekende een oproep aan fractievoorzitters in de Tweede Kamer om onze drie moties in te dienen. Twee staken hun hand op o.a. Mark Harbers van de VVD (nu min. infrastructuur). Mark Harbes verwees dit door naar Jacqueline van den Hil . Dacht dat het dossier met oorlogsslachtoffers had te maken. Dit heb ik gecorrigeerd door te melden dat om traktaat van Wassenaar (periode 1947 – 1962), niets te maken heeft met de Indische kwestie. Die groep (Indische kwestie) werd reeds met RTC (Ronde Tafel Conferentie) uitgesloten van deze Traktaat compensatie. Koen van het Hek en Jacqueline van den Hil portefeuille is Indische oorlogsslachtoffers. Waren nu op zoek naar lid die portefeuille BuZa onder zich heeft.

Op 15 maart 2022 melde zich Rudmer Heerema van de VVD. Sindsdien is het stil. U begrijpt dat de 15.000 die hun handtekening hebben gezet, dit nimmer pikken. Die wachten al 60 jaar op de uitvoering van het traktaat (uitbetaling van hun eigen geld).

Even terzijde, dan zegt de huidige fractievoorzitter Sophie Hermans van de VVD in op NPO 1 dat het Parlement (Tweede Kamer) nu kabinet demissionaire is zoveel mogelijk taken overneemt o.a. de Toeslagen affaire, Co2, en Groningen. Dossiers door het falend beleid van Kabinet Rutte. Waarom steekt zij haar hand ook niet in eigen boezem, nu ACTW-66 dossier sinds 15 maart 2022 in de Tweede Kamer zit. Ten overvloede werden alle Leden door ICM Media hiervan in kennis gesteld! Heeft hier ook niet het parlement gefaald als volksvertegenwoordigers om nu ruim anderhalf jaar onder het tapijt te vegen, dat de republiek Indonesië de bedragen van Traktaat van Wassenaar terugvordert (ook daar hebben ze aan parlement)

De Indische kwestie,

Onlangs blijkt dat weinig Kamerleden de historie / geschiedenis kennen over voormalige kolonie en de oorlog. Is ook vrij logisch door het beleid van Kabinet Drees, om het volk zo min mogelijk te informeren over gepleegde misdaden in De Republiek Indonesië. Iedereen wist het, dat er wederom een dure NIOD rapport voor nodig was. Steeds wordt het traktaat verward met Indische Kwestie.

NIB-Burgers zijn burgers van Indonesië / Nederland; Nederlanders, Indo-Europeanen, Molukkers en van Joodse afkomst periode 1947 – 1962. Is heel weinig geschreven en bekend.

De Indische kwestie dateert 1942- 1945. Hierin werden aan alle ambtenaren onder Het Indisch Bestuur de voorrang verleend ten opzichte van NIB (Nederlandse Indische Burgers). Met voorrang verleend wordt bedoeld dat ze alle voorzieningen, die NIB Burgers nimmer hebben gehad tot anno 2023. Wat de ambtenaren niet hebben gehad is hun salaris 4 jaren lang.

Gehad is groot woord, is namelijk hun eigen geld die republiek Indonesië aan Nederland betaalde (ter compensatie van de schade) om deze weer uit te delen aan NIB-Burgers. De groep ambtenaren zijn o.a. De KNILLERS & Veteranen.

Waarom deze aanduiding ? onze al wetend mw Carolien van der Plas dacht dat het Traktaat de Indische kwestie is.

Resumerend:

1) Naar mijn onderdeel valt ACTW-66 onder de lopende zaken, is dus niet controversieel, zou U mij dit willen bevestigen?

2) Wanneer wordt ACTW-66 in behandeling genomen?

3) wat de redenen zijn dat zo lang duurt ?

Uw antwoord zien wij gaarne op korte termijn tegemoet,

Namens

Ferry Schwab vz. Actw -66

CC. Dhr. Rob Andreas ( Delegatie Actw-66)

Dhr. Paul Vasseur (Delegatie Actw-66)

15.000 Petitionarissen

Lees verder…

ACTW-66 Aanbieding 15 maart 2022  Verdrag Traktaat van Wassenaar.

Titel evaluatierapport van Min.BuZa 2004 " To Forget  The past in favour of a promise for the Future"   Nederland, Indonesie, financiele overeenkomst, onderhandeling, uitvoering.  

Binnen het Min.Buza van Wobke Hoekstra was een grote verdeeldheid onder zijn ambtenaren om het criminel beleid van Drees te volgen.  Die hield in niets over het verdrag van traktaat  te publiceren met als doel dat rechthebbende hun cliam niet konden indienen, en vooraf werden deze Nederlandse Indische burgers geweigerd in Nederland te komen.  Op dreiging van ontslag van de ambtenaren, wat ook gebeurde.  Een klokkenluider zette een  vuilniszak bij een abonnee van ICM voor de deur met alle interne nota's met namen van het Min. van Wobke Hoekstra.  Deze zaak stinkt nu al 60 jaar.  Let op ook onder Drees werden de oorlogmisdaden in de republiek Indonesie gepleegd.  Mark Rutte heeft vanuit de Tweede Kamer excuses aangeboden aan het Indonesische volk. Afstand collectief genomen van de Kabinetten Drees.

12130711299?profile=RESIZE_710x

12130712081?profile=RESIZE_710x

 

12130712667?profile=RESIZE_584x

12130712678?profile=RESIZE_710x

12130713857?profile=RESIZE_710x

Verloop van proces traktaat van Wassenaar 2015 - 2023

https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/evluatie-rapport-min-buza-aangaande-traktaat-van-wassenaar

https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/wanneer-houdt-tweede-kamer-op-met-knil-betalingen

https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/traktaat-van-wassenaar-indonesie-vordert-het-bedrag-terug

https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/cm-blikt-terug-op-de-persverklaring-die-aan-president-jokowi-werd

https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/discussie-koloniale-verleden-in-de-tweede-kamer-beperkt-zich-tot-

 

Resterende vindt U op (c)  www.icm-online.nl ,   de enige Indische media die het ware verhaal vertelt over de geshiedenis (zoals die gepleegde oorlogmisdaden) , en nu over het verdrag Traktaat van Wassenaar, die Nederland niet is nagekomen en niet heeft uitgevoerd.  Niet betaald door Min.Vws.

Let op ! Bbetaald door Min, VWS  het  Indisch Platform, (IP) ,  Pilita  met de 28  aangesloten organisatie   met de opdracht  het volk het andere verhaal te vertellen  (wat onder fake nieuws) valt.  Is bijna gelukt om die gepleegde oorlogsmidaden wederom onder het tapijt te vegen. 

Lees verder…

Evluatie Rapport Min.Buza  aangaande traktaat van Wassenaar

12129917482?profile=RESIZE_710x

 

Beste leden van de Tweede Kamer &  Commissie Min.Buza

 

Wij zijn klaar door het Traktaat van Wassenaar continue te verwisselen met de Indische kwestie.  Over  de 1000 rapporten Traktaat van Wassenaar op gesteld door delegatie ACTW-66 circuleren biij de burgers, Overheid instellingen en bewindslieden.  Nu zelf in het nationaal bibliotheek opgenomen !

Op 15 maart 2022, U leest het goed,  ruim 1 jaar gelden werd aan Tweede KamerCommissie Min.BuZa  15 exemplaren  overhandiigd voor de politieke partijen.  

Ruim 1 jaar geleden!!!

Verbaasd in ieder nadat NIOD met  rapport over de gepleegde oorlogmisdaden  in de republiek Indonesie kwam (periode 1947 - 1962.  1947 (1948) inval 100.000 Knil Militairen waar volgens het NIOD 96.712 onschuldige burgers werden vermoord.  De Tweede Kamer bij debat https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/14-juni-2023-icm-beschouwingen-van-discussie-koloniale-verleden-i   Dus zeer beladen onderwerp waar over de ovedracht gaat waar over de Republiek Indonesie dient te gaan en Nederland met de onderdelen burgers , boedelscheiding, en de toekomst. 

 Wat schets onze verbazing dat onze alles wetende Mw. Carlolien van der Plas zich hard wist te maken voor een handje vol KNIL weduwen. https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/wanneer-houdt-tweede-kamer-op-met-knil-betalingen

Nog erger wordt het dat de rest van Tweede Kamerleden als lamme blinde schaapjes mw. van der plas volgenden.

Weer is de Tweede Kamer door IP met verschillende versies 01, 10 .... op verkeerde been gezet, om je te schamen !  Martin van Rijn had deze zaak al afgedaan, en ter vergeefs ging het handje vol mensen naar de Rechter, heel simpel die verwees met zijn uitspraak naar de beslissing van Martin van Rijn.  Is wel zorgelijk is de Alzheimer toegeslagen. 

Tot ergenis van Indo-Eurpopean en de Molukse Gemeenschap.

In het verlengde van die gepleegde oorlogmisdaden door de Kabinet Drees & Parlement, excuses en discussie koloniaal verleden waarom niet Traktaat van Wassenaar op de agenda gezet?   Vanaf 15 maart 2022 heeft ook mw. van der Plas de drie rapporten gehad net als die andere 14 althans dat zegt vz. mw. Bergkamp.

Weet U,  U als Tweede Kamerlid bent Volksvertegenwoordiger.  Weet U wat Uw rol in de Tweede Kamer.  Weet u dat 15.000 gedupeerden al geruime tijd een beroep op U doen.  De gedupeerden waar hun leven vanaf 1947 - 1962 door Kabinet Drees ondragelijk en onmogelijk werd gemaakt. Met resultaat het land werden uitgezet.  Velen zijn daar geboren en getogen, en hoopten dat ze nimmer hun land werden uitgezet.  Zijn waren burgers geworden van de nieuwe republiek. Hun bestaan verdween als sneeuw voor de zon, alle hun bezittingen en banktegoeden moeten achterlaten.  De reis, contractpension en herininrichting zelf moeten betalen. 

 

De boeren moeten hun bestaan en al hun bezittingen nog gaan verliezen. Deze NIB - burgers hebben alles al verloren, notabene, om je te schamen door Indonesie hun schadevergoeding aan Nederland is betaald. 60 (zestig) jaar het geld verdoezeld door niet te betalen. 

Bizarre is,  dat republiek Indonesie deze schade heeft betaald aan Min Buza en Min. Financien om dit verder uit te delen. In beginsel met het geheime betalingen circa 4,2 miljard. Rayak (Indonesisch Volk) mocht dit weten, daartoe had president een Noodwet gelanceert.  Drees vond nog niet voldoende eiste nog eens 1,8 miljard.  Drees werd door de VN teruggevloten en op de RTC (Ronde Tafel Coferentie ) werd bedrag verlaagd tot 689 miljoen.  Als Drees niet akkoord ging werd de Marshalhulp teruggevorderd en Kredietplafond naar beneden bijgesteld.   Totaal heeft deze deal Nederland 7,2 miljard opgeleverd.  Volgens het verdrag diende Nederland de bedragen ad . 7.2 miljard oude guldens (1968)  aan de 341.000 burgers uit te betalen.  Dit zijn tussen de 50.000 -60.000 gezinnen..


12129921260?profile=RESIZE_710xDrees beleid was om de 500.000 Nederlandse Indische Burgers ( Nederlanders, Indo-Europeanen, Molukkers en van Joodse Afkomst) niet toe te laten, laat staan hun eigen geld  uit tebetalen. 159.000 bleven stateloos achter.  Beleid was ook om alle onder het tapijt te vegen waar nu het voozitters en voltalige Kamerleden nu bezig zijn om het Traktaat van Wassenaar  (ACTW-66)  niet uit te voeren.  Met als gevolg dat de republiek Indonesie zich er mee bemoeit.  Vordert betaalde bedragen aan Nederland terug daar boven op oorlogschade claim van 120 miljard.

12129927256?profile=RESIZE_710x

 

 

Op betreffende Ministerie,  nu onder Wobke Hoekstra was verdeeldheid  onder de ambtenaren, die zich niet konden vinden in dit misdadig beleid.  Op dreiging van ontslag, die ook zijn gevallen. 

Tot slot in de bijlage vindt U  het evaluatie rapport en om het geheim te houden werd deze verpakt als Brochure met tekst " To Forget the Past in fauvor of a Promise for The Future "

Mw. van der Plas beter Uw geschiedenis leren, neem een voorbeeld aan Mark Rutte !

IN DE BIJLAGE  BROCHURE (EVALUATIE RAPPORT VAN MIN.BUZA DD. 2002)

 

 

Lees verder…

Wanneer houdt Tweede Kamer op met KNIL - Betalingen?

12127778853?profile=RESIZE_710x Wanneer houdt Tweede Kamer op met KNIL – Betalingen ? Wanneer wordt Traktaat uitbetaald, waar de mensen recht op hebben? 

 

Al eerder heeft redactie zich uitgelaten dat historische kennis en besef over voormalige Indië (nu republiek Indonesië) volledig ontbreekt bij de Tweede Kamer.  Dat juist bij een discussie over het koloniale verleden in het verlengde hiervan de zaak Traktaat van Wassenaar op de agenda dient te komen. Wederom de KNIL -betalingen, tot ergernis van alle Indo-Europeanen, wanneer houdt de Tweede Kamer hiermee een keer op! Dit komt niet ten goede voor zo al zaken van 500.000 Nederlandse Indische Burgers (NIB) die periode 1947 – 1962 in de republiek Indonesië woonden . Die aan 1 schakelingen van wandaden van de Nederlandse regeringen moesten ondergaan. Uiteindelijk het land werden uitgezet 1959 tot 1962. Al hun bezittingen achterlatend. Hun onderneming, huis, en banktegoeden. Anno 2023 wachten deze NIB – burgers (Nederlanders , Indo-Europeanen – Molukkers – en van Joodse Afkomst) op hun schadevergoeding die de republiek Indonesië aan Min. BuZa en Min. Financiën betaalden. Komt dus niet van de Belastingbetalers, is hun eigen geld dat Nederland ruim 60 jaar bewaard.


Waarom bij een debat Discussie Koloniale verleden in de Tweede Kamer beperkt zich tot KNIL & Veteranen. ? Iedereen bij de Indo - Europeanen (ruim 2 miljoen) zijn echt klaar met debatten KNILER Betalingen . Ook uit Molukse Gemeenschap zijn dit zat ( Lees artikel op de foto)

 

Het Indisch Platform ingericht voor de NIB) burgers uit het voormalige Indië was hiervoor bestemd.  Niet voor de ambtenaren die gediend hebben onder het Indische Bestuur die weer ten dienst stond van Nederlandse regering.  20 Jaar hebben KNIL misbruik gemaakt van dit Indisch Platform(IP), vele organisaties zijn het zat dat hun naam misbruikt worden.  Het IP is een onderafdeling van Min.VWS . Heeft dus nimmer het belang gediend van de NIB-burgers. In de Tweede Kamer heerst gebrek aan historische kennis en besef om deze zaak op de agenda zetten.  Moet je toch heel laag gezonken zijn om Traktaat van Wassenaar bewust te blokkeren.  Inderdaad blokkeren en middenvinger opsteken naar de 15.000 gedupeerden die hun onderneming, huis, en banktegoeden hebben verloren - het zal je toch maar nu overkomen - .  Nog bizarre wordt als de arme republiek Indonesië ook nog gelden aan Nederland heeft betaald om deze 60.000 - 70.000 gezinnen te compenseren.

Nadrukkelijk in RTC (Ronde Tafel Conferentie) werden alle ambtenaren in dienst van Nederlands Indisch Bestuur uitgesloten van compensaties. Bij mijn weten zijn de Indische ambtenaren allen ruimschoots gecompenseerd. Reis, herinrichten etc.… Betaalt. Wat zien wij tot onze grote ontsteltenis dat Indisch Platform niet voor de burgers werd aangewend maar uitsluitend door het KNIL en de Indische ambtenaren misbruikt. Had de Tweede Kamer niet door? .  Martijn van Rijn heeft een stuk of 9 voorzieningen vermeldt. Terecht dat Mark Rutte volmondig meerdere keren zegt: “ Ga niet betalen “.

Niet alleen INDO Europeanen zijn het zat maar ook de mensen uit Molukse Gemeenschap. Zie de kop met artikel uit blad Marindjo.


Wat U nu beweegt als volksvertegenwoordiger, dat wilde vadertje Drees juist nadrukkelijk alles onder het tapijt vegen net of alles nooit is gebeurd. .Daarom werd ook niet over die zwarte bladzijde in onze geschiedenis gezet. Dus ook niet op de scholen gegeven. Bij uw baas Mark Rutte kwam wel het besef en nam nadrukkelijk juist afstand collectief van Kabinetten Drees. U allen kennelijk niet door het Traktaat van Wassenaar te negeren. Vanaf februari 2020 is ACTW-66 delegatie bezig met U als Volksvertegenwoordiger om het agenda te zetten. Op 15 maart 2022 werden de rapporten, overige stukken en persoonlijke verhalen aan U de Tweede Kamer overhandigd . Carlolientje liet zich ook voor het karretje spannen door een paar weduwen. Als een blinde schapen volgden de rest, bizar dit gedrag.

Zij mogen in handen knijpen dat ze alle voorzieningen hebben gehad als vrouw van de KNIL, die de 341.000 NIB (Burgers) nog moeten ontvangen, die al hun bezittingen en levenbestaan hebben verloren.   Een redactie gaat altijd eerst uit op onderzoek naar de achtergronden.  Toch blijf het vertrouwen houden in de politiek, er is een tijd van gaan en komen, ook voor leden van de Tweede Kamer, dan zullen zich aan mijn woorden denken, wat het betekent het woord verliezen tot het besef komt.

 Mevrouw Bergkamp en heer Rudmer Heerema u moet U zich werkelijk diep schamen dat bij Discussie Koloniale verleden in de Tweede Kamer beperkt zich tot KNIL & Veteranen het traktaat blokkeert. U hebt twee grote dozen met rapporten, verhalen en stukken gehad op 15 maart 2022, wat zijn met die dozen gebeurd?



 

 

Lees verder…

12127043860?profile=RESIZE_400x12127044258?profile=RESIZE_400xHierden 26 juni 2023

Per Email / Per post verzonden

AANGETEKEND

Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

T.a.v. Voorzitter Tweede Kamer en Vz. Commissie BuZa


Betreft Traktaat van Wassenaar,

Geachte mw. Vera Bergkamp en dhr. Rudmer Heerma.

Ondergetekende richt zich tot U beiden omdat nauw betrokken bent bij de ontwikkelingen rondom Het Traktaat van Wassenaar. Er zijn ontwikkelingen gaande vanuit de republiek Indonesië, die ons zorgen baren.

Voor als nog wil ondergetekende eerst onze delegatie ACTW-66 (Actie Comité Traktaat van Wassenaar 1966) aan U voorstellen, zodat u de zaken beter kan plaatsen:

Dhr. Marshall Manengkei is voorzitter van de organisatie Susaintable, vervulde de functie in Jakarta ter gelijk bestuurslid van ACTW-66 die daar de vertegenwoordiging voert. Helaas, dhr. Marshall Manengkei is overleden. Zijn plaats wordt nu waargenomen door de heer Paul Vasseur.

Dhr. Rob Andreas voorzitter van NINES, nu DIPC. Deze onderhoudt de betrekking/banden met de republiek Indonesië.

Ondergetekende eigenaar van ICM Project, waar de redactie van ICM krant een onderdeel vormt, en zitting neemt in het project ACTW-66.

Vanuit de bewindslieden Indonesië wordt de heer Rob Andreas constant bevraagd of het Traktaat als is uitgevoerd, dus betaald aan de gedupeerden. Voorts laten ze weten dat ze ook de oorlogsschade van 128 miljard gaan claimen, naast het geld van Traktaat toen 689, nu 4,2 miljard willen terug vorderen. Volgens zeggen is nu hoogleraar historicus onderweg naar Nederland. Wij sluiten niet uit dat er waarschijnlijk al contact geweest op politiek niveau.

ACTW-66 heeft standpunt ingenomen zich niet te mengen in deze zaak en al zodanig richting KBRI gecommuniceerd. Nog steeds gaat ACTW-66 delegatie vanuit dat er zuivere oprechte eerlijke bedoelingen zijn van alle leden in de Tweede Kamer, desondanks nu al van 15 maart 2022 speelt. De verwachting uitspreken dat snel tot uitbetaling komt.

 

Uw antwoord zien wij gaarne op korte termijn tegemoet, wat de redenen zijn dat zo lang duurt ?

Namens

Ferry Schwab vz. Actw -66

CC. Dhr. Rob Andreas ( Delegatie Actw-66)

dhr. Paul Vasseur (Delegatie Actw-66)

Lees verder…

Indonesië introduceert ‘Golden Visa’ voor investeerders

12077875273?profile=RESIZE_710x

Nieuwsbericht | VisumBuitenland.nl | 24-01-2023 | ±3 minuten leestijd 

 

De Indonesische overheid is van plan om een zogeheten ‘Golden Visa’te introduceren met als doel meer hoogopgeleide buitenlanders naar Indonesië te halen. Dit visum is vergelijkbaar met het vorig jaar geïntroduceerde Second Home Visa. Lees dit artikel voor meer informatie over het nieuwe visum en over het visum Indonesië dat u moet aanvragenvoor een toeristische reis.

Doel Golden Visa

De Indonesische overheid heeft onlangs plannen aangekondigd om een zogeheten Golden Visaoftewel gouden visum in te voeren. Het doel van dit visum is om meer buitenlandse investeerders naar Indonesië te halen. Met het Golden Visa kunnen buitenlanders een permanente verblijfsvergunning krijgen. Om in aanmerking te komen voor dit visum moeten buitenlanders aan specifieke eisen voldoen en een financiële investering doen waarmee ze bijdragen aan de economie van het land. De plannen met betrekking tot de invoering van dit visum zijn inmiddels ook bevestigd door de Indonesische Minister van Toerisme en Creatieve Economie, Sandiaga Uno. Het plan is om dit type visum in de nabije toekomst te introduceren, wat tegen die tijd officieel zal gebeuren door het Indonesische Ministerie van Recht en Mensenrechten.

Introductie Second Home Visa vorig jaar bekend gemaakt

Het Golden Visa is een variant van het Second Home Visa dat vorig jaar december werd geïntroduceerd. Het Second Home Visa wordt uitgegeven aan buitenlanders die voor vijf tot tien jaar in Indonesië willen verblijven en daar willen investeren in een tweede huis. Buitenlandse investeerders kunnen sinds 24 December 2022 gemakkelijk hun Second Home Visa aanvragen via de app van het Indonesische directoraat-generaal.

Aanvragers van het Second Home Visa moeten kunnen aantonen dat ze voldoende financiële middelen hebben. Ze moeten een bedrag ter hoogte van ten minste 2 miljard Indonesische roepia’s (ongeveer € 123.000) hebben of kunnen aantonen onroerend goed in Indonesië te bezitten. Theoretisch gezien is het voor buitenlandse investeerders niet mogelijk om grond te bezitten in Indonesië. Het is echter wel mogelijk om een pand te bezitten en de grond waarop het onroerend goed staat te pachten. Het bewijs van voldoende financiële middelen, ofwel het bewijs van bezit van onroerend goed, moet binnen maximaal 90 dagen na de datum van toekenning van het Second Home Visa worden aangeleverd. Daarnaast moeten aanvragers van het Second Home Visa een belasting ter hoogte van 3 miljoen Indonesische roepiaʼs betalen. Men hoeft niet te wachten met het betalen van deze belasting tot het moment dat men in Indonesië is. De verplichte belasting kan eenvoudig worden betaald middels het online betalingssysteem van de Indonesische belastingdienst.

Vakantiereis? Vraag een toeristenvisum Indonesië aan

Reist u alleen naar Indonesië voor toerisme en bent u niet van plan in het land te investeren? Controleer dan goed voor vertrek of u een visum nodig heeft voor uw reis naar Indonesië. Reizigers uit onder andere Nederland en België hebben voor een verblijf in Indonesië tot 30 dagen namelijk geen visum nodig. Weet u op voorhand al dat u langer dan 30 dagen door Indonesië wilt reizen? Dan heeft u wel een geldig visum Indonesië nodig voor uw reis. Dit toeristenvisum voor Indonesië is een single-entry visum, wat betekent dat het visum eenmalig gebruikt kan worden om naar Indonesië te reizen. Met dit visum is een verblijf toegestaan van maximaal 60 dagen. Houd er rekening mee dat op het moment van aanvragen van dit type visum wel een heen- en terugvlucht moeten zijn geboekt.

 

Lees verder…

 

 

12047677489?profile=RESIZE_710x Een undercover bezoek van president Joko Widodo aan Amsterdam.

 

Een onaangekondigd bezoek van de president Joko Widodo aan Nederland. De Nederlandse Media publiceerde geen 1 letter over dit bezoek aan Nederland. In tegenstelling tot de media in Indonesie. Het bezoek is ook nog omstreden omdat de bestemming Washinton is. Een flinke omweg dus.

20 mei 2022 meldt de verslaggever Dewi Nuriat van de media Nasional Tempo Co dit . Nog geen zes weken terug werd op 15 maart Traktaat van Wassenaar aan de Tweede Kamer aangeboden. Deze zaak wordt intensief gevolgd door Ibu Retno (destijds ambassadeur KBRI in Den Haag, nu collega van Wobke Hoekstra ) Intensief werd van de kanalen KBRI Den Haag gevraagd hoe de statusen het verloop is of er al betaald is aan de gedupeerden. Tegen de achtergrond speelde tevens de NIOD-onderzoeken Oorlogmisdaden in de republiek Indonesie.

De boodschap richting Actw-66 delegatie (traktaat van Wassenaar) is dat de republiek het geld nu 7,2 miljard (689 miljoen oorspronkelijk) terug wilt plus 128 miljard oorlogsschade omdat Nederland als agressor het land binnen viel.

Het blijft gissen. Kabinet en Tweede Kamer moeten beseffen dat  het om drie partijen gaat ;  de republiek, Nederland en Nederlandse Indische  500.000 burgers. Door de andere kant op te kijken, heeft kabinet Rutte geen afstand genomen van die vreselijke onmenselijke gruwelijke misdaden van de Kabinetten Drees.

WORDT VERVOLGD

 

 

Lees verder…

12024043659?profile=RESIZE_710x

 ICM blikt terug op de persverklaring die aan president Jokowi werd overhandigd.

Naar aanleiding 14 juni 2023  discussie Koloniale verleden in de Tweede Kamer.  Constatering dat de ontwikkelngen die Mark Rutte voor zich heeft ,  alleen maar positief zijn te noemen.  ICM ging het Kabinet reeds  voor als  het  om excuses ging voor de 350 jaren kolonialisering door Nederland. Om perscies te zijn april 2016,  dus 7 jaren geleden, net als die andere zaak ! ICM zeer content dat het Kabinet ICM lijn volgt nu, anno 2023.   ICM kennelijk 1 van de weinigen die over historische kennis beschikt.  Betreurt dat bij de Kamerleden geschiedenis over Indonesie totaal ontbreekt.  Dan was de vergissing niet gemaakt om KNIL en Veranen hoog op de agenda te plaatsen.  Hier zit geen 1 Indo op te wachten en helemaal Indonesie.

.Maaf zeggen ze  in Indonesie!

Onderstaand blikt ICM terug naar de persverklaring die door ICM persoonlijk aan president Joko Widodo is overhandigd.  

 

ICM Press Release for Mr. Joko Widodo – President of the Republic Indonesia

Het is mij gelukt om even een momentje met Jokowi van gedachten te wisselen!

10897335872?profile=original

10897336270?profile=original

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  "Aku djuga orang Betawi ",  "Apa ini disini  ! " en waren vijf minuten verder,  overhandigde ICM Presss Release, en ICT Informatieplan Jakarta Baru Masterplan. Op zij lijn gaf Hans de Boer een knipoog !

 Met dank Hans de Boer, Lilianne Ploumen, en KBRI allen dragen ICM een warm hart toe!

Onderstaand ICM Press Release zoals beloofd, de eerste mijlpaal is geslagen voor het vervolg,

 KOPIE ICM PRESS RELEASE

Met dank aan Ellen voor de het opstellen!

 Lees verder HIER

 

Lees verder…

11907632897?profile=RESIZE_710xDiscussie Koloniale verleden in de Tweede Kamer beperkt zich tot Knil & Veteranen

 

.In eerdere ICM beschouwing te moeten constateren, dat het thema van het onderwerp zich weer puur richt tot de onderdelen KNIL en Molukkers dit zijn niet de Nederlandse Indische burgers,  maar de ambtenaren in dienst van Nederlands Indisch Bestuur die  onder  weer onder Nederlandse regering valt. Dus een interne kewestie.  Zeer welkome aangelegendheid voor het Kabinet en Tweede Kamer. Hierdoor de mega zaak Traktaat van Wassenaar (ACTW-66) weer aan de aandacht ontsnapt. Deze weer reeds  op 15 maart 2022  iaangeboden namens 15.000 geduppeerden. ICM redactie ( namens 500.000 NIB)  menen dat deze zaken niet thuis behoren in dit debat.  Wederom een dwaling dat weer deze kleine groep die aandacht opeist  ten koste van ruim 60-80 duizenden. Deze groep behoort zich te richten tot Min. Defensie, en niet de politiek democartisch te misbruiken en te scharen onder de Indische kwestie.

 Hierdoor de mega zaak soeveriniteitsoverdacht wederom niet op de agenda komt.

De vraag aan de  voorzitter en de fracties ? Gebrek aan historisch inzicht? Het Koloniaal verleden betekent dat Nederland als kolonisator afscheid neemt van de van Smaragd. Dan gaat het om de onderdelen (processen)  zoals de burgerij, financiën en boedelscheiding zijn  dan aan de orde, en dit zijn de taken van de Nederlandse Overheid.

De boedelscheiding tussen de nieuwe republiek, de kolonisator  Nederlanden  en de NIB (Nederlandse Indische Burgers) spelen hier dan voornamelijk.   De NIB waar het om 500.000 burgers gaat. Al deze NIB ers die als dienstplichtige werden opgeroepen lopen ook niet te zeuren dat ze niet betaald zijn !

.Van hun normaal werkomgeving of ondernemer . Hierna weer terug  aan het werk of voeren van de onderneming. Voor deze grote groep geraamd op 500.000 burgers bestaande uit : Nederlanders, Nederlandse Indischen, Molukkers, en van Joodse afkomst kregen nog meer te verduren die de vier jaren niet betalen van salaris overstijgen. Eerst de oorlog, voorts periode 1946 tot 1962 dan het land  te worden uitgezet met achterlatend van al hun bezittingen en banktegoeden. Een bizar leven leiden vanaf 1947 tot 1962.  Wordt wakker allen, Kabinet en Tweede Kamer.  Het zal je maar persoonlijk treffen !

 

In Nederland aangekomen om vervolgens als tweede rang burger te worden behandeld. Wij zijn er nog niet,  vervolgens alles terug betalen voor: Overtocht, verblijf in het pension, en herinrichtingskosten. Wat misdadig is in eerste instantie dat Drees deze burgers niet wilde toelaten. Uiteindelijk van de 500.000 zijn er 151.000 niet toegelaten  deze waren hun stukken kwijtgeraakt. Wat nog crimineler is dat President Soekarno meerdere geheime betalingen heeft aan Nederland gedaan, raming 5 miljard. Later 689 miljoen conform het Verdrag traktaat van Wassenaar. Deze bedragen waren ter compensatie voor de geleden schade van de NIB-burgers.  Tot op heden heeft deze betaling nog steeds niet plaatsgevonden.

Tussen de republiek Indonesië en Nederland vonden de onderhandelingen plaats over de hoogten van bedragen dat Nederland claimde waar vooraf al geheime betalingen hebben plaatsgevonden die rayak (het volk) niet mochten weten . De media in Indonesië kopte: “ Uitbuiting wanneer houdt dit op “, “Over wat voor schulden gaat het “, “sprake van omgekeerde wereld”, “ Zij zijn ons verschuldigd”, “ Laatst over de behaalde omzetten betalen”.

Zoals de Telegraaf kopt: “ Het onderzoek is niet compleet “.   Bij de Telegraaf ontbreekt  kennelijk de wetenschap  dat inmiddels hierover 3 rapporten zijn uitgebracht “Onderzoekrapport naar tegoeden particuliere bank en - levensverzekering van Nederlanders in Indiër 1940 -1958” ,  “” To forget in the past in favour of Promise for the Future,  en rapport Traktaat van Wassnaar ( Nu opgenomen nationaal Bibliotheken) op 15 maart 2022 aangeboden aan de Tweede Kamer.

Toch moeten velen niet vergeten dat de Indonesische burgers 350 jaar zijn gekolonialiseerd. 350 jaar vernedert, 350 jaar uitgebuit, 350 jaar verkracht en vermoord.  Dit is niet zo maar niets,  kan dit nog ooit goed worden  gemaakt. Het frappante doet zich voor dat alleen hier in Nederland door de kleinde groepering voortdurend problemen over wordt gemaakt.

De Indonesiër kijkt niet meer terug maar alleen vooruit en wil samenwerken. Complimenten,   dat Mark Rutte bij  de Merdeka viering wilt stil staan  van 17 augustus,  maar  hoe kun je het invullen en  die 350 jaren goedmaken? Al eerder had ICM een dergelijke verklaring persoonlijk aan de president van  Indonesie overhandigd in 2016. ICM was het Kabinet dus al voor plus die duur betaalde onderzoekers, en ook de excuses aangeboden  zie https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/icm-press-release-for-mr-joko-widodo-president-of-the-republic-in

Redactie ICM

Ferry Schwab sr.

 

 

Lees verder…

 

11832712498?profile=RESIZE_710x14 juni 2023  ICM - Beschouwingen van discussie Koloniale verleden in de Tweede Kamer.

Om te beginnen dankt ICM redactie de onderzoekers en spreekt zijn vertrouwen uit in  de toekomst( To Forget of a Promise for The Future)   waar dit onderzoek met resultaten het startpunt moet zijn . Is de hoofdtitel ( To Forget of a Promise for The Future) uit evaluatie rapport van het Ministerie van Wobke Hoekstra daterend uit 2001/2 . Waar de hoofdschuldigen met naam en toenaam worden genoemd.

Debat Tweede Kamer dekolonisatie-onderzoek: ’Komt nu de echte geschiedenis op tafel?’ kopt de Telegraaf, en terecht. Nog lang niet is de volledige geschiedenis uitgediept. 

Vol verbazing is ICM redactie dan ook dat niemand in het huidige Kabinet en in de Tweede Kamer dit rapport uit 2001 kent. In het Elzevier blad  wordt in het essay van Willem Drees deze zwarte bladzijde uit geschiedenis uit vergroot.  Namelijk op de dag dat het bevel aan Min. Defensie moest worden gegeven nam MP Drees zijn ontslag. Het voltallige kabinet + Parlement stonden vierkant achter deze beslissing om 1947 de republiek binnen te vallen.  60 jaren wisten alle instituten te laten geloven dat dit politionele acties zijn. Instituten die betaald werden om het volk deze film te tonen.  Dankzij de volharding van Redactie ICM is roepen in de woestijn als enige, enidelijk het woord politioneles actie gemuteerd in Militaire acties. ICM de enige media en organisatie die niet door de Overheid wordt betaald.  Is dit bekend bij de huidige Tweede Kamerleden ?

 

Opvallend is dat onvoldoende het beeld is geschetst dat Kabinet Drees en Toenmalige Tweede Kamer de veroorzaker zijn van deze bizarre ellende voor alle betrokkenen in de republiek Indonesië (Voormalige Indië) en Nederland. Niet te vergeten  dat de  500.000 Nederlandse Indische Burgers die nergens in het debat worden genoemd. De 149.000 I Nederlandse Indische Burgers (NIB)  die niet werden toegelaten  bekend  die omroep Max onder de aandacht bracht.  Die Kabinet Drees weigerde toe te laten.  Burgers waarvan hun bestaan, waar ze geboren en getogen waren in de Gordel va Smaragd ondragelijk werd gemaakt door de Kabinetten Drees, en door de inval van KNIL-Militairen hun leven in gevaar werden gebracht.  500.000 zijn het niet en niet 12.500 (Molukse Gemeenschap) die uit continue sterk worden uitvergroot !.  Deze NIB- burgers werden van alle voorzieningen onthouden. Alles zelf moeten betalen, terwijl president Soekarno deze burgers compenseerde voor het verlies van al hun bezittingen. Deze vergoedingen aan Min. BuZa betaalde die deze middelen weer aan de NIB diende  te betalen. De eerste euro moet nog worden ontvangen anno 2023. Wel te moeten constaren dat er 62 Molukse wijken, 62 kerken met 62 wijkcenter er zijn  om de Molkuse pijn te verzachten. Dit alles van de belastingcenten die alle burgers betalen, en vergeet het jaalijkse onderhoud niet.  Het zal je toch als burger overkomen om je huis en bezttingen achter te meoetn laten, met dank aan Kabinetten Drees !.  Waarom horen wij niets van van het huidige Kabinet en Parlement over deze daad om gelden van deze burgers te onthouden, en dat ze zelf alles moesten betalen. Is dit ook niet een misdaad ?

Meer werd het accent  gelegd op de KNIL Militairen en De Molukse Gemeenschap door o.a. de details  uit te lichten. hierdoor  het gevoel en trauma’s niet zijn weggenomen bij betrokkenen. De hoofdschuldigen worden heel zuinigjes benoemd. Geef ruimtelijk toe dat De Nederlandse regering + parlement van destijds de veroorzaker zijn van de gepleegde Oorlogsmisdaden. 60 jaren hebben alle Kabinetten, het kabinet Drees + Parlement met de liefde der mantel bedekt en alle beschikbare informatie onder het tapijt geveegd zoals het Evaluatie rapport van Min.BuZa " ( To Forget of a Promise for The Future"

Waarom door over extreem geweld nadrukkelijk bij herhaling aan de orde stellen dat hierdoor de scope op de KNIL Militairen blijft gericht?  

Waarom werd het beeld van Kabinet Drees en het Parlement nauwelijks bediscussieerd, zijn wij weer bezig met om de andere kant uit te kijken ?

Waarom is de Brochure” To Forget of a Promise for The Future” (het evaluatie rapport 2002) van Min. BuZa niet ter tafel gebracht. Hier werd de positie van het Kabinet Drees en Tweede Kamer tot op detail besproken, hoe Kabinet Drees zich opstelde t.o.v. de republiek Indonesië. De onderhandelingen periode 1947 tot 1962. Door komt de Molukse Gemeenschap ( 12.500) naar voren. In tegenstelling tot de feiten van de Nederlandse Indische Burgers (Nederlanders, Indische Nederlanders, Molukkers en van Joodse afkomst ) ruim 500.000 die in de republiek woonden onder de Indische Gemeenschap werd geschaard. 341.000 werd het land uitgezet met dank aan onhandig politiek bedrijven van Kabinet Drees en het parlement destijds.

To Forget of a Promise for The Future lijkt nu zijn werk te doenPremier Rutte gaat overleggen met de Indonesische president Widodo over ’erkenning’ van de viering van Indonesische onafhankelijkheid op 17 augustus 1945. Die datum ligt gevoelig, omdat Nederland jarenlang weigerde de onafhankelijkheid van de voormalige kolonie te erkennen. „Nederland erkent 17 augustus volledig en zonder voorbehoud”, zegt Rutte nu.

Kabinet Rutte en Tweede Kamer nogmaals oproep ICM geeft ruimtelijk nadrukkelijk bij herhaling toe in de communicatie dat de Kabinet Drees en toenmalige Parlement de plegers zijn van de gepleegde oorlogsmisdaden. Dit willen de Knillers, Veteranen en overige horen. Lees evaluatie rapport van Min.Buza geef daar een presentatie van.

Lees verder…

Blog Topics by Tags

Monthly Archives